21 Mayıs 2015 Perşembe

İHRACATA GİDEN KUYRUK

EGD İpsala Gümrük Kapısında TIR Kuyruklarını Gözlemledi.

2023 Hedeflerinde yer alan 500 milyar dolar ihracat hedefi çağ dışı gümrük işlemleriyle mi aşılacak?  Durum tespiti ortada.Lojistikte nerede olduğumuzun tespiti malum. İleriye yönelik matematiksel modelleme nasıl yapabiliriz. Sadece ihracat değil her hedefi ıskalarız.      

Ekonomi Gazeteciler Derneği (EGD) “Anadolu ve Trakya Buluşmaları” adı altında incelemelerini sürdürdüğü geleneksel toplantılarından biri olarak, Saros Bölgesinde Ekonomi gezisini gerçekleştirdi. Enez, Keşan, İpsala’da saha çalışması yaparken   Ülke ticareti için hayati önem taşıyan, sağlıklı yapıldığı takdirde lojistiğinin ekonomideki ne kadar önemli yer teşkil edebildiği bilinci içinde İpsala Gümrük kapısında incelemelerde bulundu.

Başta Ekonomi Gazeteciler Derneği (EGD) Başkanı Celal Toprak olmak üzere Ekonomi Gazeteciler, Kilometrelerce uzunlukta TIR kuyruklarına tanık oldular. Sınır kapısı önünde  çok sayıda TIR  yurt dışına çıkış için bekliyor. Sürücüler, yetkililerden duruma el koymasını istemekteler. Sınır kapısındaki sıranın her zaman sorun yarattığını anlatan TIR geçişlerinin ihmal edildiğini savundular.. 
Ekonomi Gazeteciler, Gecikme nedeniyle, Ekonomiye verdiği zararı üzüntüyle gözlemledi. Çile çeken TIR şöförlerin yanı sıra zarar gören şirketleri bir tarafa bırakın 2023 Hedeflerinde yer alan 500 milyar dolar ihracat hedefi çağ dışı gümrük işlemleriy mi aşılacak? 

İstanbul’a dönüşümüzde Türkiye’de ve uluslararası alanda lojistik sektörünün en önemli sivil toplum kuruluşlarından birisi olan, kara, hava, deniz, demiryolu, kombine taşımacılığı ile lojistik hizmetler üreten firmaları aynı çatı altında toplayan  Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği’nin  (UTİKAD) Başkanı Turgut Erkeskin’i telefonda arayarak bilgi aldık. 

Soruyoruz Turgut Bey, lojistik sektörünün dünya çapındaki en büyük sivil toplum kuruluşu olan Uluslararası Taşıma İşleri Organizatörleri Dernekleri Federasyonu’nun (FIATA) Türkiye temsilciliğini üstlenmiş ve ülkemizi FIATA Yönetim Kurulu’nda temsil etmektesiniz. Ayrıca Avrupa Taşıma İşleri Organizatörleri, Taşımacılık, Lojistik ve Gümrükleme Hizmetleri Derneği (CLECAT) gözlemci üyesi ve Ekonomik İşbirliği Teşkilatı Lojistik Sağlayıcıları Dernekleri Federasyonu (ECOLPAF) kurucu üyesi olarak bu çağ dışı TIR kuyruğu çilesine ve sebeb olduğu ekonomik zarara müdahale edemiyormusunuz?
Erkeskin, tedarik zinciri içerisindeki lojistik yapılanmanın da önemine değinerek, lojistik sistemindeki fiziki taşıyıcılardan, taşıma işi organizatörlerine, gümrük idaresine kadar tüm paydaşların dijitalleşmeye geçmesi gerektiğini ve ortak tek bir platform üzerinden iletişim ve veri transferi sağlanması gerektiğini söyledi.
Turgut Erkeksin “İkili Ülke anlaşmalar yerine, AB genelinde anlaşmanın yapılması gerekli. Çalışmalarımızda Firmalar arası, risk analistleri yapılmaktadır. Datalarla online işlemlerin çabuklaşatıracağını ancak uygulamada yine dijitalden çıktı fotokopi alınarak yine prosüdürü kağıt üzerine dökmekten dolayı gecikme yaşanmaktadır.”  Cevabını alıyoruz.

Bilgisayar sistemleri bu şekildemi geliştirildi.
Türkiye’nin Avrupa-Orta-Doğu, Afrika ve Batı Asya arasında üretim ve dağıtım için bölgesel bir merkez olma yolunda olması isteniyor.  Sektörde yatay ve dikey genişleme ile derinleşme sağlanmalı, çeşitli mal gruplarına yönelik lojistik sistemler geliştirilmeli deniliyor. Bu şekilde mi   stratejik çözümler sunacağız?.
Lojistik kültürünün geliştirilmesi gerektiği, bunun içinde sektörde kaliteyi yükseltip, inovasyona önem verilmesi gerektiği her platformda vurgulanıyor. Hala online dijital işemler gerçekleştiremezsek nitelikli elemanların devlet kuruluşlarında istihdam edilmemesinden çekilen eksiklik yüzünden, ekonomi yerinde sayarken, Bu gidişle sadece ihracat değil her hedefi ıskalarız.      

Bugün Çin’den Madrid’e giden tren 85 konteyner taşıyor ve 10.000 kilometrelik yolu 21 günde tamamlıyor. Bugün için Rusya üzerinden giden bu hattı ülkemize çekmeyi planlarken bu zihniyetle mi dünyadaki stratejik hareketleri kontrol altına alacağız.   Denizyolu, karayolu, demiryolu, havayolu gibi tüm modların birbirine bağlantılarını böylemi oluşturacağız. 

Tansu Çiller'in başbakanlığı döneminde yaşanan önemli gelişmelerden biri olan 1995 Martı’nda imzalanıp, 1 Ocak 1996 tarihinde yürürlüğe giren Türkiye-Avrupa Birliği Gümrük Birliği Antlaşmasına ne oldu? Bu nasıl Avrupa Birliği-Türkiye Gümrük Birliği Antlaşmasıdır. 
yilmazparlar@yahoo.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder